Azınlık Hükümeti, Koalisyon Hükümeti ve Geçici Hükümet Kavramları
Okuyacağınız blog yazısı; bir genel seçim sonucunda
siyasi partilerin, tek başına hükümet kurmak için aranan milletvekili yeter
sayısına ulaşamaması sonucunda karşımıza çıkacak olan “Koalisyon Hükümeti”,
“Azınlık Hükümeti” ve “Geçici Hükümet” kavramlarını
açıklamak amacıyla hazırlanmıştır. Bu kavramların açıklanmasının ardından 7
Haziran 2015 tarihinde ülkemizde gerçekleşen genel seçimlerin kısa bir
değerlendirmesi yapılacaktır.
I. HÜKÜMET KAVRAMI
A. Genel Olarak
Hükümet kavramı, bir devletin idaresini ve idareden
sorumlu grubu ifade etmektedir. Hükümetler, yüklendikleri siyasi
sorumluluk sonucunda devletin eylemlerini yani iradesini ortaya koymaktadırlar.
B. Türkiye’de
Hükümetlerin Kurulma Süreci
Demokrasinin bir gereği olan temsil, ülkemizde her
dört yılda bir yapılan genel seçimlerle sağlanmaktadır. (Anayasa m. 77). Bu
seçimlerle birlikte halk; ülkeyi yönetme görevini vereceği milletvekillerini
belirlemektedir. Anayasanın 75. maddesine göre; Türkiye Büyük Millet Meclisi(“TBMM”)
genel oyla seçilen beş yüz elli milletvekilinden oluşmaktadır.
Milletvekillerinin seçilmesinin ardından
Cumhurbaşkanı, TBMM içinden bir milletvekiline hükümet kurma görevi verir.
Anayasal teamüllere göre en çok oy alan siyasi partinin başkanı olan bu
milletvekilinin, seçimden sonraki 45 gün içerisinde hükümeti
kurması gerekmektedir(Anayasa m. 116). Bu milletvekili, Başbakan sıfatıyla
bakanlar kurulu listesini hazırlar, bu listeyi Cumhurbaşkanına sunar ve
listenin oylanması için meclis toplantıya çağrılır. Meclis toplantısında
Bakanlar Kurulu programı milletvekillerine okunur. Programın okunmasından 2 gün
sonra güvenoyu görüşmeleri başlar(Anayasa m.110).
Güvenoyu, parlamenter sistemde yönetimde
olan hükümetin göreve yeni başlama aşamasında ya da daha
sonrasında belli çoğunluktaki parlamenterin isteği ile diğer
parlamenterlerin hükümetin yönetimi konusundaki güvenini ölçmeye yarayan bir
çeşit parlamento oylamasıdır. Anayasa madde 111’e göre güven istemi, ancak
üye tamsayısının salt çoğunluğuyla reddedilebilir. Eş deyişle; ülkemizde
hükümetlerin mecliste güvenoyu alabilmesi için 276 milletvekilinin
icazeti gerekmektedir.
Anayasa madde 116’ya göre eğer Cumhurbaşkanı
tarafından hükümet kurma görevi verilen milletvekili, kırk beş gün içinde yeni
hükümeti kuramaz veya kurulan hükümet güvenoyu alamaz ise Cumhurbaşkanı,
TBMM Başkanına da danışarak seçimlerin yenilenmesine karar
verebilir. Cumhurbaşkanı seçimlerin yenilenmesi kararı dışında bir başka
milletvekiline de hükümet kurma görevi verebilecektir. Fakat Cumhurbaşkanı
seçimlerin yenilenmesi kararı alır ise bu seçim, söz konusu kararın
yayımlanmasını takip eden 90’ıncı günden sonraki ilk Pazar günü yapılacaktır.
Hükümetin gerek ilk seçimler sonucunda gerekse
seçimlerin yenilenmesi sonucunda oluşturulmasında gündeme gelecek ihtimaller
ise, bir partinin tek başına hükümet kurması, koalisyon hükümeti ve azınlık
hükümeti seçenekleridir.
II. KOALİSYON HÜKÜMETİ
Koalisyon hükümeti, birden fazla siyasi
parti ya da gruba bağlı üyelerden oluşan karma hükümet tipidir. Yasama
meclislerinde bir tek partinin çoğunluğu elde edemediği durumda, en çok
sandalyeye sahip partinin başkanının kabineyi kurmakla görevlendirilmesi
kuraldır. Bu durumda, meclisten güvenoyu alabilmek için başka parti ya da
gruplarla (bağımsızlar) anlaşma yoluna gidilir ve ortak bir hükümet kurulur.
Bu şekilde kurulan hükümetlere koalisyon hükümeti denir.
Koalisyon hükümetlerine daha çok seçimlerde nispi
temsil sistemini benimsemiş ülkelerde rastlanır. Partilerin ülke çapında
aldıkları oy oranlarına yakın oranlarda parlamentoda temsilini sağlayan nispi
temsil usulünde ise çoğu kez koalisyon hükümetleri kurulur.
Koalisyon hükümetleri esas olarak ülkelerin siyasi
kültürüne dayanmakta, artıları da eksileri de içinde barındırmaktadır. Bazı
koalisyonlar daha demokratik, daha fazla topluma hitap eden, farklı
görüşlerin oluşturulduğu, şeffaf yapılar olabilmektedir.
Eğer verilecek kararlar koalisyon içinde anlaşma sağlanarak gerçekleştirilir ve
ortak menfaatler gözetilerek verilirse tüm ülkeyi ilgilendiren kararların
alınmasında daha doğru sonuçlar ortaya çıkacaktır.
Koalisyon hükümetlerinin sağladığı başlıca yarar ise,
ülkedeki değişik siyasal eğilimleri yönetim katına da yansıtmaları, bunlar
arasında demokratik uzlaşma alışkanlıkları doğurmaları, dolayısıyla siyasal
kutuplaşma ve gerginlikleri azaltıcı bir işlev görmeleridir.
Anayasa değişikliği ya da köklü sistem değişikliği gibi radikal kararlar birçok
ülkede toplumsal uzlaşmanın sağlandığı koalisyon hükümetleri tarafından
alınmıştır.
Koalisyon hükümetlerinin eksisi ise, hükümetin birden
çok parti ile kurulmasından kaynaklanan anlaşmazlık ve istikrarsızlıktır. Koalisyon
hükümeti içerisinde mecburiyetten bir araya gelmiş, farklı grupları temsil eden
bir yapı varsa; çatışmalar çıkar, karar alınması zorlaşır ve gittikçe
belirsizleşen durumlardan ekonomi ve sosyal yaşam etkilenir.
III. AZINLIK HÜKÜMETİ
Azınlık hükümeti, parlamenter
sistemlerde, parlamentoda çoğunluğu olmayan bir partiye, diğer parti ya da
partilerin hükümete fiilen katılmadan dışarıdan destek vermesiyle oluşturduğu
hükümet biçimidir. Azınlık hükümetinin görevde kalabilmesi de, bu partilerin ya
da parlamenterlerin desteğinin devamına bağlıdır. Özellikle partiler arası
kutuplaşmanın ya da ideolojik ayrılıkların derin olmadığı ülkelerde
hükümetler ya koalisyon hükümeti ya da azınlık hükümeti biçiminde
kurulmaktadır.
Azınlık hükümetleri genel olarak yasama organı olan
mecliste istedikleri adımı atamazlar. Çünkü meclisten kanunları geçirecek
çoğunluğa sahip değildirler. İstedikleri kanunu meclisten geçirmek için
mutlaka muhalefet partilerini ikna etmek zorunda olan azınlık
hükümetleri, muhalefet tarafından sürekli frenlenme tehlikesiyle karşı
karşıyadır. Bir anlamda muhalefetin izni olmadan yasama organını kullanamayan
azınlık hükümetleri, parlamentolarda genellikle hükümetlerin aktif
çalışamadığı bir hükümet şekli olarak tabir edilebilir.
IV. GEÇİCİ HÜKÜMET
Geçici hükümet, genel seçimler sonucunda mecliste
milletvekili ile temsil edilen siyasi partilerin hiçbirinin tek başına hükümet
kuracak çoğunluğa ulaşamaması, bu çoğunluğa ulaşılsa bile kurulmak
istenen hükümetin güvenoyu alamaması veya koalisyon ve azınlık hükümeti
ihtimallerinin sonuçsuz kalması halinde Cumhurbaşkanı tarafından
verilen erken seçim kararı sonucunda ortaya çıkacak bir kavramdır.
Anayasanın 114. maddesine göre, Cumhurbaşkanının erken
seçim kararı alması durumunda 5 gün içinde “geçici hükümet”
kurmak üzere Cumhurbaşkanı tarafından bir Başbakan ataması yapılacaktır. Aynı
maddenin devamında ise; kurulacak bu hükümette, Adalet, İçişleri ve Ulaştırma Bakanları
TBMM’deki veya Meclis dışındaki bağımsızlardan olmak üzere, siyasî parti
gruplarından, oranlarına göre üye alınacağına da yer
verilmektedir. Ayrıca, kurulacak bu geçici hükümet için güvenoyu şartı da
aranmayacaktır. Bu hükümetin en temel görevi, yeni seçimlerin yapılmasına ve
yeni meclisin kurulmasına kadar ülke yönetimini sürdürmektir.
V. 7 HAZİRAN 2015
GENEL SEÇİMLERİ SONUCUNDA TÜRKİYE’DE OLUŞAN SİYASİ TABLO
Yukarıda da ifade edildiği gibi; kurulmak istenen hükümetin meclisteki milletvekillerinin salt çoğunluğunun güvenoyunu alması gerekmektedir. 7 Haziran genel seçimleri sonrasında meclise 4 parti girmiş olup; Adalet ve Kalkınma Partisi 258, Cumhuriyet Halk Partisi 132, Milliyetçi Hareket Partisi 80, Halkların Demokratik Partisi 80 milletvekili ile mecliste temsil edilmektedir. Bu verilerin doğal sonucu olarak partilerden hiçbiri, tek başına hükümet kurmak için gereken milletvekili sayısına ulaşamamıştır. İlerleyen günlerde Cumhurbaşkanı tarafından anayasal teamül gereği en çok oy alan partinin Genel Başkanına hükümet kurma arayışına girmesi için yetki verilecektir. Bu arayışlardan sonuç alınamaması halinde ise, Cumhurbaşkanının erken seçime gitme veya bir başka milletvekilini hükümet kurma konusunda görevlendirme yetkisi bulunacaktır. Ne var ki, ülkedeki siyasi konjonktür gereği, ilk denemede kurulamayacak bir hükümetin ikinci denemede kurulma ihtimali zayıf görüldüğünden; koalisyon ihtimalinin gerçekleşmemesi halinde erken seçim sürecine girilmesi ülkeyi bekleyen en muhtemel sonuçtur. Dolayısıyla; 45 gün içinde hükümet kurulamadığı veya kurulduğu halde güvenoyu alınamadığı takdirde, erken seçim kararı alınacak ve bu süreci yönetmek üzere geçici bir hükümet kurulacaktır. Partilerin milletvekili oranlarına bakıldığında, kurulacak bu geçici hükümette Adalet ve Kalkınma Partisi 11, Cumhuriyet Halk Partisi 6, Milliyetçi Hareket Partisi ve Halkların Demokratik Partisi ise 3’er bakanla temsil edilecektir.